Storytelling
Als gloednieuwe media planner viel ik donderdag met m’n neus in de boter. Ik mocht naar het jaarlijkse congres van de Media Werkgroep (MWG) in Noordwijkerhout. MWG is een vereniging van en voor mensen die werkzaam zijn in de commerciële communicatie. Het congres duurde twee dagen, maar één dag was voor mij al meer dan genoeg om er hier wat over te kunnen vertellen. Het was een boeiende dag!
Thema van het congres was Storytelling. Ik citeer de MWG zelf. ‘Merken, verhalen en media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een merk zonder verhaal is geen merk en een verhaal zonder media bereikt de consument niet. Voor dit congres hebben we gekozen voor het thema Storytelling. Een thema met veel facetten dat naadloos aansluit bij de geest van de tijd. Een tijdperk dat gekenschetst wordt door technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen, de versnippering van het medialandschap en mondige consumenten.’
Toen de moderne reclame nog in haar kinderschoenen stond, was het niet moeilijk om de gewillige consument te verleiden een product te kopen. Helaas voor alle reclamemakers, maar deze tijd is allang vervlogen. Adverteerders moeten tegenwoordig met een donders goed verhaal komen willen ze een lovemark worden, oftewel een geliefd merk bij de doelgroep. Natuurlijk is het crossmediaal verzenden van een zo’n verhaal niet onbelangrijk, maar het begint allereerst bij het verhaal zelf. Zonder goed verhaal immers geen welwillende toehoorders, die dit verhaal nog willen doorvertellen ook. De grote vraag is alleen: hoe maak je zo’n verhaal? Tijdens het congres gaven verschillende sprekers hun visie op een goed verhaal. Toch klonk een advies door verschillende toespraken heen; ‘licht over zwaar’. Verpak een ingewikkelde boodschap in een begrijpelijk verhaal. Klinkt logisch… Is dat nou zo vernieuwend?
Nee, helemaal niet! Alles behalve zelfs. Ik had er vooraf nog niet over nagedacht, maar tijdens een van de dode congresmomenten schoot mij de volgende gedachte in het hoofd. 2.000 jaar geleden was er al iemand die dit principe op zeer succesvolle wijze toepaste. Iemand die op revolutionaire wijze z’n boodschap overbracht en daardoor voor duizenden een lovemarkwerd. Jezus ‘verkocht’ God’s plan en liefde op een niet te misverstane wijze door gebruik te maken van de zogenaamde gelijkenissen. Wie kent de verhalen over de verloren zoon of de goede herder niet? Met alle theorieën, modellen en kennis binnen de psychologie en marketing is men er een aantal jaar achter wat de kracht is van een goed verhaal. Een verhaal als middel om de aandacht van de doelgroep vast te houden en zo een boodschap over te brengen. Dan mag je CEO van een groot reclamebureau zijn, erg vernieuwend ben je dus niet als dit nu je boodschap is…
Jezus zag in dat een goed verhaal de beste manier is om een boodschap over te brengen, er voor te zorgen dat de inhoud onthouden wordt en te stimuleren dat het verhaal wordt doorverteld. Wat mij betreft mogen we Jezus dan ook gerust (met alle respect) de meest vooruitstrevende marketeer ooit noemen.