I hate rules

In 2002 staken 150 kerken in Singapore hun hoofden bij elkaar. Er was een probleem. Uit onderzoek bleek namelijk dat de inwoners van dit kleine Zuidoost-Aziatische landje God volledig onbereikbaar vonden. Omdat ze hier zelf geen raad mee wisten, stapten ze met een buidel geld (meer dan een miljoen!) naar Ogilvy, een van de grootste reclamebureaus wereldwijd. Opdracht: bezorg God een nieuw imago. Oftwel, maak van een strenge schoolmeester iemand die je graag uitnodigt op een je feestje.

Eugene Cheong greep zijn kans. Als christen kreeg hij, na 20 jaar werkzaam te zijn in de reclame, eindelijk een campagne voor een ‘merk’ waarin hij echt geloofde. Het zat hem en z’n team alleen niet mee. De overheid haalde de commercials van de buis en verbood het plaatsen van advertenties. Ja, wat wil je in een land waar religieuze issues zeer gevoelig zijn. Gelukkig was Cheong niet zomaar uit het veld geslagen en kwam met een nieuw offensief. Ze verfde bussen, verstuurde sms’jes (25% respons!), hingen poster op, bedrukte t-shirt, verspreidde miljoen ansichtkaarten, lanceerde een hi-tech website en brachten een boek uit.

Creatie
Centrale thema bij dit alles was: God stuurt informeel boodschappen met een knipoog. Dan krijg je dit:

Mede door de gewijzigde strategie en alle publiciteit in de media was de campagne een groot succes. Hoe vol de kerken in Singapore nu zitten is helaas niet bekend. Hoe dan ook, van mij krijgen ze een groot compliment! God is niet saai, ook niet ouderwets en al helemaal niet onbereikbaar. Well done brothers!

Deel met:

Reageer: