Slavernij voor mij?
Het schijnt 200 jaar geleden te zijn dat de transatlantische slavenhandel is afgeschaft. In de 16 e, 17 e en 18 e eeuw werden vijftien miljoen Afrikanen als slaaf over de Atlantische Oceaan getransporteerd om in Amerika en de Britse kolonies te werken op de plantages. Natuurlijk kun je er donder op zeggen dat er in 2007 aandacht voor dit menselijk falen wordt gevraagd. Niet geheel onterecht. Tot op heden heb ik me nooit bezig gehouden met dit onderwerp, maar op een of andere manier heeft de campagne rondom de film Amazing grace: The William Wilberforce story mijn weten te boeien.
William Wilberforce
William Wilberforce was een Britse evangelist en een van de voorvechter om te slavernij af te schaffen. Mede door zijn inzet was Groot-Brittannië het eerste land dat de slavenhandel verbood. Om zijn belangrijke werk en het einde van de slavernij te herdenken heeft Bristol Bay Productions zijn inspanningen verfilmd. Maar dat is niet alles… Na 200 jaar worden er nog steeds miljoenen slaven verkocht, meer dan toen zelfs. Met een indrukwekkende campagne vraagt Bristol Bay aandacht voor dit probleem. Samen met 70 organisaties zetten zij zich in voor The Amazing Change. Een strak opgezette crossmediale campagne waarin de film wordt ondersteund door websites, boeken, merchandising, diverse acties, lespakketten en een geniaal lijstje artiesten die een nummer hiervoor hebben opgenomen.
Amazing Grace
Zoals de titel doet vermoeden speelt een van meest bekende en geliefde hymns aller tijden een grote rol in de film. John Newton schreef in 1765 Amazing Grace als kapitein van een slavenschip nadat hij een zware storm overleefde en tot inkeer kwam. Inmiddels is het lied meer dan 1100 keer op een lp of cd verschenen en bestaan er ongeveer 972 arrangementen van. Nu in 2007 hebben ruim 6000 kerken in Amerika en Groot-Brittannië Amazing Grace als aanleiding genomen om de aandacht te vestigen op de film en de moderne slavenhandel. Ze organiseerde Amazing Grace Sunday en zongen tegelijkertijd Amazing Grace. En met succes, want de film kwam door alle publiciteit in de film top-10!
Gelukkig zijn de acties niet alleen binnen de kerkmuren gebleven. Neem Stop The Traffic. Zij strikten Daniel Bedingfield (niet heel ontoevallig ook christen) en lanceerde het volgende filmpje.
Overbodig?
Als je het mij vraag mag deze film en campagne ook in Nederland veel aandacht krijgen. Het zit goed in elkaar. Je ziet aan alles dat er een professionele organisatie achter zit. Maar wat ik zeker zo cool vind, is dat deze campagne een brug slaat tussen kerken en maatschappelijke organisaties. Beide streven ze naar een menswaardig bestaan voor iedereen. De grote vraag is alleen: wat kunnen wij doen? Dan ben ik even stil… Voor mij dus in ieder geval een zeer relevante campagne!