Kijken en klikken!

Recent onderzoek laat zien dat tweederde van de tv-kijkers zapt tijdens de reclameblokken. In 1984 was dat percentage nog maar 25%. Naast zappen groeit ook het aantal consumenten dat aangeeft reclame in kranten en tijdschriften te mijden. Niet heel onverwacht zijn spam, telemarketing en verkopers aan de deur de grootste reclame-ergernissen.

Ethiek
Sinds het ontstaan van de reclame is er weerstand tegen. Op zich logisch. Er zijn voorbeelden genoeg waar reclamemakers weinig gevoel voor ethiek lijken te hebben. Kinderen zijn een gewillige doelgroep voor K3-producten. En het is net zo makkelijk om cosmeticaproducten te slijten aan vrouwen met een verwrongen schoonheidsbeeld. Maar daar houdt de kritiek niet op. Met de komst van interactieve reclame is er een nieuwe discussie bij gekomen. Privacy! Google is wereldwijd het mikpunt van critici die vrezen dat het bedrijf de informatie van haar gebruikers misbruikt. Ook die angst is niet heel onterecht, maar helaas zien ze veel over het hoofd…

Natuurlijk gebruikt Google een deel van deze informatie om adverteerders de mogelijkheid te geven heel gericht een doelgroep te bereiken. Partijen als MSN en Hyves doen trouwens hetzelfde. Zij hebben een profiel van hun gebruikers, waardoor een bedrijf als Adidas kan zeggen: ‘Richt deze campagne alleen op jongens tussen de 13 en 24 jaar die van voetbal houden.’ Nou, en? Is dat het probleem? Hoe blij was jij toen je die nieuwe mobiel kocht nadat je precies op tijd een scherpe aanbieding zag in een advertentie?

Naïef
Vanzelfsprekend mankeert er nog veel aan de reclamebranche. Daarom zijn initiatieven als de ReclameRakkers nodig. Zij helpen kinderen, ouders en leerkrachten om te gaan met reclame en media. Gelukkig zijn er ook steeds meer adverteerders die hun verantwoording zien. Neem Dove, die met de Campaign For Real Beauty wereldwijd een ander schoonheidsbeeld liet zien. Ja, ook dit was een grote marketingtruc, maar wel een verantwoorde!

Stop daarom alsjeblieft met dat naïeve gedoe. Jij leest toch ook elke dag gratis de Spits of Metro? En heb je een gratis account bij Hotmail of Gmail? Voor niets gaat de zon op. Geloof me, elke mediatype waar jij gratis gebruik van maakt wordt betaald door adverteerders. En als je er toch voor betaalt, mag je ervan uitgaan dat dit bedrag explosief verhoogd zal worden op het moment dat adverteerders zich terugtrekken. Ga dus maar weer lekker commercials kijken en klikken op banners. Grote kans dat adverteerders dan bereid zijn nog meer mediakosten voor hun rekening te nemen!

Deel met:

Reageer: