Beste Jon,

Al jaren ben ik fan van je muziek. Ieder album is een hoogtepunt. Het ligt in m’n auto totdat je volgende serie tracks te downloaden is. Ik voelde me bevoorrecht toen ik er de laatste twee keer bij mocht zijn, toen je met je vrienden van Switchfoot mijn landje bezocht.

Inmiddels ben je veel meer voor me dan een artiest. Je bent een geestelijke broer geworden. Je inspireert. Je zegent. Je getuigt. Je gelooft. Je bent een voorbeeldchristen. Niet omdat je per se een minder zondaar bent, maar omdat jou een groot podium is toevertrouwd. En omdat je dat goed doet.

Toch leek mijn beeld van je vanmorgen schipbreuk te leiden. Uitgerekend jij laat je gebruiken door het zwoele zweetmerk AXE voor hun MusicStar-campagne. Ongeacht of ze lekker ruiken, ik heb, kort en beschaafd gezegd, moeite met de invulling van hun marketing. Jij snapt best waarom.

Ik veroordeel je niet. Je valt ook niet zomaar van je voetstuk. Toch kan ik het moeilijk accepteren dat een van mijn helden zich inlaat met een van mijn anti-merken. En je kunt me niet kwalijk nemen dat ik wat principieel ben in dit soort zaken. Jij leerde me in Easier than Love:

Sex is currency. She sells cars. She sells magazines. Addictive bittersweet, clap your hands, with the hopeless nicotines. Everyone’s a lost romantic, since our love became a kissing show. Everyone’s a Casanova, come and pass me the mistletoe. She is easier than love. Is easier than life. It’s easier to fake and smile and bribe.

Daarom ben ik benieuwd naar je beweegredenen. Waarom AXE? Je hebt het geld niet nodig. Andere adverteerders staan in de rij. Het kan geen impuls zijn. Zo ben jij niet. Of ben je van plan Easier than Love voor ze te zingen? Held!

Groet, Willem

Deel met:

Reageer: