Biografie
1982
Het gezinnetje van Bert & Willemien Bikker beleeft op 31 december de mooiste dag van het jaar. Van hun leven. Ik kwam twee weken te vroeg. Hieperdepiep! Geen beschuit met muisjes, maar oliebollen met poedersuiker.
1982 – 1987
Deze eerste jaren van mijn leven gebeurt er weinig bijzonders. Ok, mijn broertje Josia kwam. Verder? Ik weet er niet veel meer van.
1987 – 1995
In 1987 ga ik voor het eerste naar school, de Ebenhaezer in Groot-Ammers. Een leuke dorpsschool waar ik een groot deel doorbracht in een combinatieklas. Pas in groep 8 hadden we echt een eigen klas. Groot was die niet. Leuk wel. In die tijd mocht ik van m’n ouders eindelijk op voetbal als goed gereformeerd kereltje. Daar was een misser van de tennisvereniging een dorp verder voor nodig.
1995 – 2000
Na de basisschool ben ik op de CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven begonnen met een jaartje Mavo-Havo. Dat ging zo goed dat ik het tweede jaar doorstroomde naar een Havo-Vwo-klas. In de derde koos ik voor de Havo.
Aan het einde van de derde werd het serieus. Ik moest een vakkenpakket kiezen. Beroepskeuzetests vond ik onzin. Dat bleek ook bij de uitslag: facilitaire dienstverlening. Nope. Uiteindelijk koos ik voor Nederlands, Engels, Duits, Wiskunde B, Economie en Aardrijkskunde.
Ondertussen had ik voetbal ingewisseld voor wielrennen. Een bezoekje aan de Tour in 1997 op L’Alpe d’Huez was genoeg om het gras in te ruilen voor het asfalt. Dat viel niet meteen mee. Trainen, trainen, trainen en met pijn in de benen aanklampen in het peloton.
In 2000 deed ik Havo-examen en slaagde met goede cijfers. Alleen was het dilemma uit de derde nog niet opgelost. Wat nu? Werken was geen optie. Studeren dus. Maar wat?
2000 – 2005
Het werd Commerciële Economie aan de Hogeschool van Utrecht. Op zich geen verkeerde studiekeuze, op het vak bedrijfseconomie na. De school zelf beviel me ook niet. Verder op zoek dus. Via een vriend kwam ik terecht bij de Christelijke Hogeschool Ede, waarvan hij beloofde dat het in ieder geval een leuke school was. Het werd Communicatie. Dat al snel een goede zet. Vooral de combinatie van creatief en zakelijk sprak me aan. Geen moment gedacht te vertrekken. In Ede was ik op m’n plek.
De lange reistijd naar Ede was niet heel aantrekkelijk. Op kamers was een logische oplossing. Eerst een jaar in Wageningen en daarna in Ede. Van wielrennen kwam het steeds minder. Het kostte te veel tijd en energie om goed te combineren met studeren en mijn freelance communicatiebureau COMMTRAST.
Hoogtepunt van de studie was ongetwijfeld mijn afstudeerproject bij GMI Music. Eindelijk zelfstandig aan de slag en laten zien wat je in vier jaar hebt geleerd. Mijn opdracht: onderzoek de effectiviteit van GMI’s marketingeuro’s. In zes maanden lukte het zeer waardevolle gegevens te verzamelen, te analyseren en een mooi adviesrapport te schrijven. En op 23 november 2005 was het zover: afgestudeerd!
2005 – 2011
Na een aantal mislukte sollicitatiepogingen viel mijn oog op een oproep voor een nieuw EO-programma Een Betere Buurt, gepresenteerd door Arie Boomsma. Niet wetende waar ik aan begon, meldde ik mezelf aan als kandidaat. Voor ik het wist was ik door de screening en geselecteerd als deelnemer. Begin februari 2006 ging het circus van start. 80 dagen met zes andere jongeren in de Rotterdamse Tarwewijk, om projecten op te zetten ter verbetering van de wijk. Een groot avontuur. Alleen al om te ontdekken welke deuren opengaan als je met camera op pad gaat. Soms leuk, soms vreselijk irritant. Toch had ik dit avontuur voor geen goud willen missen. Een aantal afleveringen zijn nog steeds te bekijken bij de EO.
Na dit avontuur ben ik gaan werken bij Reclamebureau Sprékend in Krimpen aan den IJssel. Hier heb ik voornamelijk gewerkt als webdesigner. Regelmatig kwamen ook diverse drukwerkproducties voorbij. Toch heeft mijn periode bij Sprékend niet erg lang geduurd. Na zes maanden ben ik er vertrokken om bij bone in Utrecht aan de slag te gaan als Online Media Planner. Dit interactieve marketingbureau is gespecialiseerd in campagnes op internet en werkt(e) voor onder andere voor Staatsloterij, Nuon, SNS, Malmberg, wehkamp.nl, Universal Music en GVB.
Een Online Media Planner koopt media in, monitort campagnes, signaleert knelpunten, onderhoudt contact met adverteerders en exploitanten, schrijft rapportages en maakt presentaties. Veel dus. En dat ging een jaar zo goed waardoor ik begin 2008 door kon groeien naar de functie Interactive Media Consultant.
Alles leuk en aardig, maar in 2009 merkte ik de drang sterker worden om ook bij .bone meer creatief bezig te zijn. Na een aantal gesprekken, uitgewerkte concepten en vers bloed op de media-afdeling ontving ik in de zomer van 2010 mijn nieuwe visitekaartje met de titel: copywriter!
Er volgende mooie projecten: concepten, online campagnes, portals, actiepagina’s en interactieve tools. Ik schreef eindeloos veel teksten, won pitches, verloor ze net zo hard, schreef debriefings, presenteerde bij (potentiële) klanten en al die andere dingen die je bij een online bureau doet om te blijven draaien. Tot de zomer van 2011.
2011 – nu
Wat doe je als de EO bij je aan de bel trekt? Of je eens wilt praten. Dan denk je spontaan even niet na. Dan zeg je vooral ja. Voor ik wist, zat ik aan de kipsaté bij de Bijenkorf voor een eerste gesprek. Twee gesprekken later, een test en wat bezinning was de kogel door de kerk. En zo begon ik 1 september als Adviseur Marketing & Communicatie bij de EO. De omroep die met haar tijd is meegegaan. De omroep is haar missie allesbehalve is kwijtgeraakt. De omroep met de goede boodschap op tv, radio, internet en evenementen.
To be continued…